Co se stane, když se osvítí film
Osvícení filmu můžeme dělit na dva druhy. Žádoucí a nežádoucí. Jaký je v tom vlastně rozdíl? Jste-li začátečníkem na poli analogové fotografie, naučte se správně užívat fotografickou hantýrku a chápat její význam. Už jen váš zájem o poznání vás bude posouvat dál a věřte tomu nebo ne, může živit váš přirozený talent – nejen znalosti, […]

Osvícení filmu můžeme dělit na dva druhy. Žádoucí a nežádoucí. Jaký je v tom vlastně rozdíl?
Jste-li začátečníkem na poli analogové fotografie, naučte se správně užívat fotografickou hantýrku a chápat její význam. Už jen váš zájem o poznání vás bude posouvat dál a věřte tomu nebo ne, může živit váš přirozený talent – nejen znalosti, které jste následně schopni aplikovat v praxi.
Dnes se podíváme na pojem “osvícení filmu”. O co vlastně jde, jakým způsobem se může film osvítit, jak se osvitu vyvarovat a jak si s ním lze naopak vyhrát? Lomografie je bláznivá a zábavná. To, co profesionálové ve fotografii považují za vadu aparátu, my považujeme za hotový dar!:-)
Pokud snímek exponujeme přirozeným způsobem – za ideálního expozičního času, skrze objektiv (či pinhole otvor), říkáme tomu také osvícení filmu. Často ale tento pojem používáme při nežádoucím osvitu, tedy tehdy, kdy nám světlo ve velké míře fotografie kazí.
Světelné pruhy
Jde vlastně o takovou výsadu některých starších analogových fotoaparátů. Jejich dvířky, či jinými otvůrky může pronikat do těla fotoaparátu světlo, které zapisuje světelné pruhy přes snímky. Ty jsou následně přeexponované. Jak se tomuto problému vyvarovat? Zalepit dírku černou lepenkou.
Další častou vadou je červené světýlko, které se nachází v oblasti hledáčku a rozsvěcí se vždy během fotogorafování. To může pronikat tělem fotoaparátu a zapisovat se na snímek. Řekněte sami, nevypadá to kouzelně?
Otevření zadních dvířek
Všichni máme vštípeno, že pokud je ve fotoaparátu naloadovaný film, nesmíme za žádnou cenu ani trochu pootevřít zadní dvířka. Nahánínám hrůzu, když hrozí, že se nám to stane. Ale co se vlastně stane, pokud dvířka otevřeme na světle a nikoliv v bezpečí temné komory? Nenechte se vyděsit tím, že na filmu všechny fotografie zmizí, že je třeba film rovnou vyhodit do koše a foťák raději zašlapat do země.
Zas takové drama se na filmu neodehraje. Je pravda, že část filmu, na kterou se dostane nejvíce světla, už nebude obsahovat žádné fotografie, jelikož se výrazně přeexponují, ale většinu z nich – tedy ty, které jsou na již zarolované části filmu na pravé straně fotoaparátu, světlo jen “lízne”. Pro někoho to samozřejmě pohromu znamenat může, pro jiného je to součást experimentu. Pamatujte, že pokud se vám tedy dvířka otevřou, musíte je ihned zavřít.
Možná vás překvapí, že jsou mezi lomografisty i takoví experimentátoři, kteří dvířka na vteřinku otevírají schválně, protože je výsledná deformace obrázků baví.
Zdroj fotografií: Lomography.sk