Lovci barev

Jste lovci barev? Šmejdíte očima po okolí, hledáte barevné a výrazné objekty, které byste mohli zachytit na film a vytvořit si tak pěkný snímek s dominantním předmětem, který srší veselostí a vizuální krásou do všech stran? Máme pro vás řadu tipů, jak pracovat s barvami v obraze, jaké analogové fotoaparáty jsou pro tuto disciplínu nejvhodnější […]

Jste lovci barev? Šmejdíte očima po okolí, hledáte barevné a výrazné objekty, které byste mohli zachytit na film a vytvořit si tak pěkný snímek s dominantním předmětem, který srší veselostí a vizuální krásou do všech stran? Máme pro vás řadu tipů, jak pracovat s barvami v obraze, jaké analogové fotoaparáty jsou pro tuto disciplínu nejvhodnější a s jakými filmy dosáhnete těch nejlepších výsledků.

photo3

TONALITA

Dodejte vaším fotografiím prostorovost. Fotíte-li krajinu, nebo jiný širší záběr (ne tedy detailní), najděte si místo, kdy prostor v obraze zdůrazňuje kontrastní barevnost objektů a tvoří tak zajímavou kompozici. V popředí se válí bílá mlha, v pozadí obraz upěvňuje černý les. Nebo: v popředí se o sebe bijou černé vlny podvečerního moře, v pozadí nám dodává světlo nebe s červánky, odrážející se na širém moři. Možností je mnoho.

PŘÍBUZNOST

Barvy, které společně působí atraktivně a příbuzně, divákovo oko vždy potěší. Snímek většinou působí výtvarněji, zdůrazníte-li hru s barvami. Ideálním podzimním příkladem je žluté, oranžové a červené listí válející se v kupách pod stromy.

KONTRAST

Barvený kontrast působí dynamicky. Nezapomínejte také na symbolické významy barev. Můžete pracovat i s nimy. Bílá charakterizuje dobro, mír. Černá naopak smrt, zlo, starosti… Zaměříme-li se ale zpět na tonalitu, pamatujte, že hlavní motiv by měl být tonálně odlišný od svého okolí. Kromě barevných kontrastů známe ještě několik dalších, například obsahový.

photo2

JAKÁ TECHNIKA JE PRO LOVCE NEJLEPŠÍ?

Pokud ještě nemáte analogový fotoaparát, který by vyhovoval vaším představám, rádi vám poradíme, který je nejvhodnější na výrazné barvené, nebo intenzivně kontrastní černobílé fotografování. Na vrchol těch nejlepších musíme postavit Lomography fotoaparáty La Sardina. Ty jsou výjimečné právě svou schopností saturace barev. Dále si barevné fotografování užijete s Holgou. Oba fotoaparáty a všechny jejich druhy zvýrazňují barevnost, díky svému dokonale nedokonalému technickému provedení. Jejich objektivy kreslí výraznou vinětaci (černé rohy) a rozostřují obraz tak, že je kouzelný jak z pohádky!

Pokud má film, který do nich naloadujete, vysoké ISO a zaručuje tak větší zrnitost, oba fotoaparáty jej rádi ještě o trochu více zdůrazní. A který film je ideální? Pro verze 110, 120 i 35mm doporučujeme filmy Lomography. Emulze těchto filmů barvy dělají pestřejší. Výrábějí se ale verze, které obraz tonálně zabarví. Červený Redscale, zelený X-PRO Slide a fialový LomoChrome Purple. Do těchto fotoaparátů, jako do všech ostatních, můžete samozřejmě použít jakýkoliv film. Kvalitnější kousky KODAK a FujiFilm zaručí přibližně stejné výsledky, jako výše jmenované filmy.

photo1

EXPIRACE a CROSS PROCES

Chcete ještě víc! Tohle vám nestačí! …tak ještě něco bychom pro vás měli. Expirované filmy – tedy ty, jejichž lhůta trvanlivosti již vypršela – vám s jistotou posunou barevnost za hranici reality. Neočekávejte bláznivé výsledky. Samozřejmě záleží na konkrétním typu filmu, délce jeho expirovanosti a v jakých podmínkách byl uchováván. Můžete tak ale dosáhnout opravdu zajímavých a výjimečných výsledků.

Prahnete-li ale po opravdu bláznivém posunu barev, aby vaše fotografie vypadaly jak z jiné planety, sáhněte po filmech výraběných konkrétně za účelem použití cross procesu! Každý film se totiž zpětně v laboratoři vyvolává odlišným chemickým postupem. Jinak vyvoláme film barevný, jinak černobílý. Cross proces znamená, že film vyvoláme v chemickém roztoku, který je určen pro právě opačný druh filmu. Barevný tedy v tomto případě vyvoláme v roztoku pro černobílý. Barevnost bude dostatečně šílená, ale dovolí vám zachovat sdělení, které jste na snímek zachytili. Pokud jste ještě tuto metodu nevyzkoušeli, neměli byste dále otálet.

PŘEMÝŠLEJTE BĚHEM NEPŘEMÝŠLENÍ

Lomography pravidla nám sdělují, že bychom neměli při analogovém fotografování přemýšlet nad tím, co a jak fotografujeme. Měli bychom fotit od boku, bez použití hledáčku. Nemusíme vedět předem, co na film zachytíme. Nemusíme to vedět ale ani potom. Jenomže mnohdy chceme, aby se nám snímek vydařil. Aby byl nejen médiem, které sděluje informace, ale aby také nesl náš rukopis a jistou uměleckou hodnotu. V těchto případech se zamyšlení nad snímkem, při jeho tvorbě nevyhneme. Proto je dobré znát některé z pravidel fotografie, které nám jsou blízké. Analogová fotografie je pro nás dnes již hlavně zábavou, ale to neznamená, že si jí můžeme užít o něco více, díky aplikaci osvědčených rad.

Tip: Vyzkoušejte skládačku Recesky. Naleznete ji u nás v Analogue. Fotoaparát si sami složíte a na bázi pinhole camery fotografujete snímky na formát filmu 35mm. Tento malý plastový foťáček vypadá, jakoby neuměl do deseti napočítat. Má ale jednu kouzelnou vlastnost – nikdy nevíte, jakou barevnost bude mít snímek, který na něj vyfotografujete. Posun barev je vždy výrazný a pokaždý jiný. Jednou uděláte obrázek žlutý, jednou červený, jindy zas modrý.

Zdroj fotografií: Lomography.sk