Jak si zvolit vhodný film a jak o něj správně pečovat
Na trhu s fotografickými filmy dnes nacházíme opravdu širokou nabídku produktů různých velikostí, barevností a kvality. Mnoho z nás se proto bojí experimentovat, nebo objevovat nové. Proč nacházíme v obchodech s fotografickými potřebami tolik druhů a značek filmů? Odpověď je jasná. Nikdy nenaleznete dva totožné filmy dvou odlišných značek. Otvírá se vám tak pestrý svět […]
Na trhu s fotografickými filmy dnes nacházíme opravdu širokou nabídku produktů různých velikostí, barevností a kvality. Mnoho z nás se proto bojí experimentovat, nebo objevovat nové. Proč nacházíme v obchodech s fotografickými potřebami tolik druhů a značek filmů? Odpověď je jasná. Nikdy nenaleznete dva totožné filmy dvou odlišných značek. Otvírá se vám tak pestrý svět analogové fotografické techniky.
Jak jistě víte, filmové pásky jsou pokryté vrstvami chemických emulzí. Ty jsou citlivé na světlo. Na kvalitu filmu působí tolik faktorů během výroby, že niance v tom, jak výsledná fotografie bude vypadat, bývají viditelné a pro mnoho fotografů rozhodující. Důležitý je také proces vyvolávání filmu, způsob zvětšení fotografií, nebo uchovávání filmu před tím, než jej použijeme.
Filmy mají díky svému chemickému složení také danou trvanlivost. Pokojová teplota jim samozřejmě nevadí, ale nejlepší je, pokud je uschováte do lednice. Nejenom, že chlad jim dělá dobře a nepřibližuje jejich případnou expiraci, ale také jsou stále v té jedné a samé teplotě. Snažte se tedy vyvarovat tomu, abyste třeba nosili v batohu několik ročních období jednu a tu samou roličku filmu.
Co s expirovaným filmem? Pokud vyprší lhůta jeho trvanlivosti, rozhodně ho nevyhazujte do koše. U prošlých filmů dochází někdy až k opravdu výrazným posunům barevnosti, které mnohdy působí výjimečně, hravě a rozhodně jsou pro divákovo oko zajímavé. Proto je v běžných fotografických obchodech seženete a dokonce se slevou. Určitě si někdy nějaký vyzkoušejte! Rozhodně nebudete litovat, protože výsledný vzhled se vám už nikdy nepodaří napodobit.
Který film si ale zvolit, pokud chceme mít předem jistotu, jak snímky budou vypadat? A po kterém sáhnout, máme-li zájem dosáhnout co nejvyšší kvality? Máme pro vás pár tipů, u kterých vám rovnou představíme přednosti konkrétních filmů.
LOMOGRAPHY
Firma Lomography vyrábí širokou škálu filmů, které ve stejném provedení můžete zakoupit na jakýkoliv druh analogového fotoaparátu – tedy 110, 120 a 135. Od klasických barevných, přes černobílé až po úplné specialitky. Tyto filmy jsou ideální pro toho, kdo chce mít živé fotografie s výraznou barevností nebo v kontrastní černobílé. Základní řada je rozvinuta o několik druhů s různou citlivostí. Od ISO 100, až po ISO 800 (Tyto parametry jsou snad nejdůležitější, protože nám určují šum, který se na snímcích objeví a je viditelný především na tmavších místech obrázku. Čím vyšší číslo, tím je film vhodnější pro použití za ztížených světelných podmínek, ale dodá tak fotografiím výraznější šum.). U černobílých filmů udávají ty samé parametry totožné kvality. Mezi ostatními, tedy výše zmíněnými specialitkami, můžeme nalézt například filmy s označením Redscale. Jak název sám napovídá, výsledné fotografie budou mít výrazně červenou tonalitu. U tohoto filmu je zajímavé to, že je v roličce navinutý obráceně – snímky se tedy osvicují na druhou stranu filmu, než je běžné.
ILFORD
Hvězdou mezi černobílými filmy je značka Ilford. Nabízíme ty nejoblíbenější druhy, mezi které patří: PAN 100 – středně citlivý, s opravdu jemným zrnem, je vynikající na kvalitní podání polotónů. PAN 400 – jeho citlivost je mnohem vyšší, je tedy vhodný pro fotografování za horších světelných podmínek, nebo při fotografování za krátkých expozičních časů (např. fotografování sportu). HP5 400 – je taktéž velice citlivý, zrnitost je nízká a je mimořádně expozičně pružný. XP2 SUPER 400 – určený pro strojové zpracování (proces C-41) a je vysoce kvalitní.
FUJIFILM
Barevné filmy pro “135” fotoaparáty. SUPERIA X-TRA 400 – charakteristický jemným zrnem, výbornou ostrostí a expoziční pružností. SUPERIA 200 – stejně kvalitní, jako X-TRA 400, ale fotografujte s ním raději jen tehdy, máte-li dostatek světla. PROVIA 100F – nejjemnější zrno, živé barvy. Používá se při profesionálním fotografování portrétů a reklamy. Je ideální ale pro kohokoliv, kdo chce za vysoké světelnosti tvořit čisté a krásně barevné snímky. VELVIA 50 – saturace u tohoto filmu je extrémně silná. Výrazně nízká citlivost napovídá, že film dominuje přesným podáním barev a jemným zrnem. Vhodný pouze pro fotografování na denním světle.
KODAK
A zde máme něco pro profesionály a všechny ostatní, kteří si zakládají na kvalitě a fotografují na formát 120. EKTAR 100 – ultra jemné zrno a živá barevnost. Bude pro vás ideální také tehdy, budete-li počítat s tím, že budete fotografie zvětšovat v opravdu velkých rozměrech. PORTRA 400 – v této kategorii dominuje tím nejjemnějším zrnem, při použití vhodné techniky můžete dosáhnout vysoce ostrých snímků. PORTRA 160 – film je ideální pro následné scanování, je expozičně pružný a barvy jsou věrné, dobře snáší přeexpozici. GOLD 200 – standardní zrno, přirozené barvy. Tento základní barevný film u nás seženete ve formátu 135.
FOMA
Tyto filmy u nás najdete černobílé, jak ve variantách 120, tak 135. Různé citlivosti. Považují se za základní filmy a jejich vlastnosti nejsou nijak výjimečně vylepšovány, jako u některých jiných filmů. Jsou ale kvalitní a jejich zrno vždy odpovídá číslu označujícímu citlivost na obalu. Tedy ISO 100 je ideální pro fotografování ve dne venku, vyšší ISO zaručuje také vyšší expoziční pružnost.
Tento výčet však berte pouze jako nastínění toho, co vše mezi filmy můžete najít. Některé filmy se vyrábějí pouze ve variantě 120, jiné 135 a některé dokonce ve všech včetně 110. Pro výběr ideálního filmu vám tedy doporučujeme, abyste se nebáli při koupi zeptat. Rádi vás nasměrujeme tam, kam chcete, a přitom byste se tam sami ani možná nedostali.
Ještě ale nezapomeňme na řadu instantních filmů, které u nás můžete získat, stejně tak, jako fotoaparát Fujifilm Instax 7S.