Dlouhá expozice vs. blesk

Pokud máte fotoaparát s vestavěným či přídavným bleskem, jistě se vám ve zhoršených světelných podmínkách fotografuje lépe. Vyhráno máte ale až tehdy, pokud má váš fotoaparát také funkci dlouhé expozice. Můžete si tedy v závislosti na světle a fotografované scéně zvolit z více možností, jak bude výsledný snímek vypadat. Nemusíte volit jen jednu z variant. […]

Pokud máte fotoaparát s vestavěným či přídavným bleskem, jistě se vám ve zhoršených světelných podmínkách fotografuje lépe. Vyhráno máte ale až tehdy, pokud má váš fotoaparát také funkci dlouhé expozice. Můžete si tedy v závislosti na světle a fotografované scéně zvolit z více možností, jak bude výsledný snímek vypadat. Nemusíte volit jen jednu z variant. Použít můžete zároveň dlouhé exponování společně s bleskem a vyčarovat tak o mnohem zajímavější snímky.

blesk-(3)

Nikdo vám neřekne, jak “správně fotografovat”. O výsledku musíte rozhodnout sami. Do fotografie jako autor vnášíte sdělení. Většinou jde o informace, myšlenky, názory a pocity. Vždy ale vyjadřujete osobní představu o krásnu. Fotografované objekty umisťujete tam, kde nejvíce lahodí právě vašemu oku, snímáte je z určitého úhlu a za určitého světla, protože tak to přijde nejlepší vám. Existují samozřejmě výjimky, kdy v závislosti na druhu sdělení tvoříme snímky, které neodpovídají ideálním proporcím, nebo třeba působí kýčovitě. Jestli jste ale někde zaslechli, že je ideální minimalizovat fotografování s bleskem a používat ho jen tehdy, pokud je nezbytnou součástí profesionálního provedení a to pouze za použití kvalitního externího blesku, jde o radu adresovanou fotografům, kteří používají digitální techniku. Pro analogovou fotografii žádná taková pravidla neexistují a pokud vlastníte například fotoaparát Lomography Colorsplash, měli byste si blesku vybaveného o barevné filtry naopak užívat naplno.

blesk-(2)

Dlouhou expozici používáme tehdy, kdy chceme záměrně docílit pohybové neostrosti. Rozhýbat můžeme sami také světla a libovolné předměty. Ostrosti v tomto případě docílíme s použitím stativu. Za použití blesku scénu znehybníme a osvítíme ty objekty, které jsou nám nejbližší, co se vzdálenosti týče. Pohrát si můžete s těmito technikami dle libosti. U fotografů je ale také oblíbené použití dlouhé expozice s přiblesknutím. Libovolně dlouhá expozice, na jejímž konci scénu osvítí blesk, přináší mnohdy zajímavé výsledky. Světla a objekty se rozhýbou, docílíte u nich neostrosti. A právě i v tomto případě, objekty vám nejbližší, které v závěru zachytí světlo blesku, jsou ostré a vypadají, jakoby se ve skutečnosti nehýbaly. Tuto metodu s oblibou používají fotografové při snímání lidí ve vhodném prostředí za ideálních světelných podmínek – tedy těch zhoršených, doplněných o umělá světla. Je to jeden z mnoha způsobů, jak můžete své fotografie z večírků a dovolených udělat zajímavější. Jistě se objeví někdo, kdo bude výsledek obdivovat.

blesk-(1)

Mezi analogovými fotoaparáty se nabízí mnoho kousků, které jsou vybaveny možností dlouhého exponování a vestavěným bleskem (či možností ho jako přídavným příslušenství využívat společně s fotoaparátem). Široký výběr nabízí firma Lomography, dále si lze vyhrát třeba s fotoaparátem Holga 120 FN, který nabízí také možnost multiexpozice, tedy vyfotografovat několik snímků na jedno políčko filmu. Tyto funkce má ostatně mnoho analogových fotoaparátů a pokud některý z nich vlastníte, je škoda jich nevyužívat.