Lomografie je fenomén, který se rozšířil po celé planetě. Dnes se už lomo fotky nefotí jenom na film, ale nabízí je kdejaké apka pro mobily. Jak ale lomografie vznikla a proč zrovna lomo? A jakou roli v tom všem sehrála Praha? Na tyto základní otázky se pokusíme odpovědět v našem článku.

Na počátku bylo LOMO

Maličký fotoaparát LOMO LC-A, který stál u zrodu lomografie, se začal vyrábět v roce 1985 v tehdejším Sovětském svazu, konkrétně v leningradské továrně LOMO (vlastně ЛОМО, což znamená Ленинградское оптико-механическое объединение). Jako u řady jiných ruských fotoaparátů i tento kompaktní automat byl kopií jiného přístroje, konkrétně japonské Cosiny CX-2. Ruští inženýři fotoaparát převzali jen s drobnými změnami, přesto se z něj na rozdíl od japonského originálu stal světový fenomén. Fotoaparát byl nejprve určený pro domácí trh, časem se začal i exportovat a mimo jiné i do Československa, kde se nikdy na pultech foto prodejen neohřál. Čím byl tento foťáček zvláštní? Byl to první sovětský kompakt s automatickou expozicí, o kterou se staraly tři drobné baterie, takže na fotografovi zůstalo jen nastavení zónového měření  a zmáčknutí spouště.

Lomo

Pražská spojka

V roce 1991 přišla skupina rakouských studentů v hlavním městě (ještě stále) Československa na veliký objev. A nečekaně to nebylo levné pivo, ale právě malý ruský automat. Mathias Fiegl, jeden ze zakladatelů lomografie, si vzpomíná, že lomo kupovali blízko Staroměstského náměstí. Trochu jsme zapátrali a myslíme si, že to mohlo být v Celetné ulici, kde býval tou dobou známý obchod s fototechnikou, ale úplně jistí tím nejsme. Tato historie lomografie ještě čeká na zmapování budoucími badateli. Jasné ale je, že když se studenti vrátili do Vídně a nechali si vyvolat fotky, nestačili se divit. Podobě půvabné fotky ještě neviděli, byli ohromeni zářivými barvami a typickou vinětací a vzhledem k tomu, že na těle foťáku byl nápis LOMO, bylo jim jasné, že se nejedná jen o nějaké obyčejné fotografie, tohle jsou lomografie!

lomograf

Společnost lomografie

První fanoušci loma si nenechali svou vášeň pro sebe a postupně začali shánět loma pro své známé, známé jejich známých a v roce 1992 založili Lomographic Society International, tedy Mezinárodní lomografickou společnost, která začala jejich aktivity zastřešovat a dnes je jednou z největším výrobce kreativních analogových fotoaparátů a příslušenství. K prvnímu vyrobenému fotoaparátu tehdy byla ještě dlouhá cesta. Vznikla ale zlatá pravidla lomografie, která si příště probereme samostatně, následovala  řada výstav a dalších aktivit. Lomografie však není jen brand, firma, výroba a prodej, je to fenomén a fenomén tvoří především lidé. Těm fotky osobozené technického aspektu učarovaly a celosvětové lomo komunita tak žije vlastním životem. A je tak jedno, jestli má lomograf nejnovější instantní foťák a nebo ošoupaný kousek po dědovi a prošlý film z blešáku. Hlavní je radost z fotek a focení samotného a o tom bude náš seriál článků, který jsme tímto otevřeli.

0209176

Protože lomografie sice v Praze začala, ale hlavně v Praze stále pokračuje.

Žádné komentáře

Leave a Comment

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>